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ZEITSCHRIFTEN / Neurologie & Rehabilitation / Archiv / 2019_3 / abstract_5
 

Neurol Rehabil 2019; 25 (3): 177–187                                                                              

Bewegungstherapie bei Chemotherapieinduzierter Polyneuropathie (CIPN) in der
pädiatrischen Onkologie – Eine Delphi-Studie

M. Jung1, J. Dammerer2*

1 SRH Hochschule Heidelberg, Fakultät für Therapiewissenschaften
2 Universitätsklinik für Kinder und Jugendheilkunde, Salzburg
* Die beiden Autoren sind gleichberechtigte Erstautoren.

Zusammenfassung
Hintergrund: In Deutschland erkranken ca. 2.000 Kinder unter 18 Jahren pro Jahr an Krebs. Die
Heilungschancen wurden in den letzten Jahren deutlich verbessert, sodass die Überlebensrate
stieg. Durch den Einsatz verschiedener neurotoxischer Zytostatika kommt es u. a. zur Nebenwirkung
der Chemotherapie-induzierten Polyneuropathie (CIPN). Trotz intensiver Forschung gibt es
bisher weder eine zufriedenstellende medikamentöse Behandlung noch ein einheitliches nicht
medikamentöses Behandlungskonzept. In der Literatur wird ein bewegungstherapeutischer
Ansatz bei Erwachsenen zur Linderung der Symptome als auch zur Prävention diskutiert. Zu
bewegungstherapeutischen Interventionen bei Kindern mit CIPN fehlt es an Studien.
Zielsetzung: Ziel dieser Arbeit ist es, durch eine Delphi-Studie (Typ 3) die aktuelle Expertenmeinung
zum Thema darzustellen und die vorgeschlagenen bewegungstherapeutischen Interventionen
zu bewerten. Die Ergebnisse sollen einerseits weiterer Forschung dienen und andererseits
die auf Erfahrung basierte Therapiewahl durch das Expertenwissen ergänzen.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 17 Therapiemethoden gesammelt. Die fünf am häufigsten genutzten
bewegungstherapeutischen Interventionen bei Kindern mit CIPN sind: Funktionelles Training,
Koordinationstraining, Sensomotorisches Training, Neurophysiologische Behandlungsmethoden
und Physikalische Therapie. Die als am wirksamsten eingestuften Therapiemethoden für die
Symptombereiche Motorik, Sensorik und Schmerz sind: Vibrationstraining, Funktionelles Training,
Sensomotorisches Training und Manuelle Therapie.
Fazit: Sensomotorik Training und Funktionelles Training werden sowohl häufig genutzt als auch
bei einem Großteil der Symptome als »wirksam« eingestuft. Sollten zukünftige Experimentalstudien
positive Ergebnisse bringen, könnte eine Therapieempfehlung für diese Patientengruppe
ausgesprochen werden und ein erster Schritt in Richtung evidenzbasierter Therapie von Kindern
mit CIPN wäre getan..
Schlüsselwörter: Chemotherapie-induzierte Polyneuropathie, Physiotherapie, Pädiatrische Onkologie,
Delphi-Studie

 

 

Movement therapy in chemotherapy-induced polyneuropathy (CIPN) in
pediatric oncology – a Delphi study

M. Jung, J. Dammerer. Sander, P. Eling, H. Hildebrandt

Abstract
Background: On average 2,000 children under the age of 18 get diagnosed
with cancer per year in Germany. The chance of a cure has improved significantly
in recent years, leading to an increased survival rate. When using
different neurotoxic cytostatic agents, certain side effects can occur, such
as chemotherapy-induced peripheral neuropathies (CIPN). Despite intensive
research, there is no satisfactory drug-based treatment and no uniform
non-medicated treatment concept. For the adult population, movement
therapy to alleviate and prevent the symptoms is under discussion. There
are no pediatric studies concerning movement therapy for children with
chemotherapy-induced peripheral neuropathies.
Objective: The aim of this study is to explore the current opinion using the
Delphi survey (Type 3) technique and to rate the suggested interventions.
The results are intended to serve as a basis for further research. The results
can also augment a treatment choice based on experience with expert
knowledge.
Methods: Since there is a lack of pediatric studies on the subject, practitioners
were generated from childhood cancer centers in German-speaking
countries and interviewed in three waves. In wave 1 we asked about the
frequency of use for each treatment method and that the experts generate
other possible treatment methods. In wave 2 we evaluated the effectiveness
of the interventions. The results of wave 2 were presented to the experts
as numeric feedback. Based on this knowledge, the experts could again
evaluate the effectiveness of treatment methods in wave 3.
Results: A total of 17 treatment methods were studied. The five most commonly
used methods for children with CIPN are: functional training, coordination
training, sensorimotor training, neurodevelopmental treatment
and physical therapy. The four most effective treatment methods for all
symptoms are: vibration training, functional training, sensorimotor training
and manual therapy.
Conclusion: Sensorimotor training and functional training are both frequently
used and classified as effective. It makes sense to test these
findings within a larger group of children with CIPN in a randomized controlled
trial. If there are positive results, a recommendation for the treatment
of this patient group could be made. It would be a first step toward
establishing a form of evidence-based treatment for CIPN, based on movement
therapy for children.
Keywords: chemotherapy-induced polyneuropathy, physical therapy, pediatric
oncology, Delphi study

© Hippocampus Verlag 2019

DOI 10.14624/NR1902004

 

 

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