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ZEITSCHRIFTEN / Neurologie & Rehabilitation / Archiv / 2020_1 / abstract_3
 

Neurol Rehabil 2020; 26 (1): 23-31                                                                          SCHWERPUNKTTHEMA

Cognitive Behavioral Therapy in FSHD

N. B. M. Voet1,2, N. Sasse3

1Radboud University, Medical Centre, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour,
 Department of Rehabilitation Nijmegen, The Netherlands
2Klimmendaal, Rehabilitation
Center, Arnhem, The Netherlands
3Klinik Hoher Meißner, Neurologische Abteilung, Bad Sooden-Allendorf, Deutschland

Abstract
Facioscapulohumeral muscular dystrophy (FSHD) and myotonic dystrophy type 1 (MD1) are both
chronic, slowly progressive muscular dystrophies. Two randomized controlled trials showed that
cognitive behavioral therapy (CBT) is able to decrease experienced fatigue in FSHD and MD1, this
effect was still present at follow-up. In FSHD, MRI measurements showed a deceleration of the
increase of fatty infiltration of the upper leg muscles. In the future, CBT should be implemented
as part of rehabilitation treatment for patients with FSHD or DM1 and chronic fatigue. A first step
of implementation of CBT into rehabilitation treatment was made in 2018 at the rehabilitation
center “Hoher Meißner” in Bad Sooden-Allendorf, Germany. After implementing a CBT-based
group treatment, a reduction of fatigue symptoms was measured in patients.
Keywords:  Facioscapular muscular dystrophy, Myotonic dystrophy type 1, Cognitive behavioural
Therapy, Rehabilitation

 

 

Kognitive Verhaltenstherapie bei FSHD

N. B. M. Voet, N. Sasse


Zusammenfassung

Fazioskapulohumerale Muskeldystrophie (FSHD) und Myotone Dystrophie
Typ 1 (MD1) sind chronische, langsam fortschreitende Muskeldystrophien.
Zwei randomisiert-kontrollierte Studien belegten, dass kognitive Verhaltenstherapie
die wahrgenommene Fatigue in FSHD und MD1 reduzieren
kann und dieser Effekt auch in der Nachuntersuchung fortbesteht. Ferner
zeigten MRT- Messungen bei FSHD-Betroffenen eine Verzögerung der
Zunahme der Fett-Infiltrierung in der Oberschenkelmuskulatur. Kognitive
Verhaltenstherapie sollte daher zukünftig als Bestandteil der Rehabilitationsbehandlung
von Patienten mit FSHD oder MD1 und Fatigue implementiert
werden. Ein erster Schritt in Richtung Implementation kognitiver
Verhaltenstherapie in die Rehabilitationsbehandlung wurde 2018 in der
Klinik Hoher Meißner in Bad Sooden-Allendorf, Deutschland, unternommen.
Mit der Etablierung einer kognitiv-verhaltenstherapeutisch orientierten
Gruppenbehandlung konnte eine Milderung der Fatigue-Symptome bei
betroffenen Rehabilitationspatienten erzielt werden.
Schlüsselwörter: Fazioskapulohumerale Muskeldystrophie, Myotone Dystrophie
Typ 1, kognitive Verhaltenstherapie, Rehabilitation

 

Neurol Rehabil 2020; 26(1): 23–31, DOI 10.14624/NR2001003
© Hippocampus Verlag 2020


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